Bij de San

21 mei 2023 - Otjozondjupa, Namibië

Vrijdag 20 mei, hiep hiep hoera 🎉 🥳voor ons 15 jaar jubileum🥰.

Vanmorgen toch op tijd opgestaan, want we hadden een rit voor de boeg van 5 uur 20. We gaan richting Grashoek en logeren daar bij een stam de SAN.

Maar eerst onderweg getankt zodat we genoeg hebben tot aan windhoek. Ook hebben we nog wat lolly’s🍭 gekocht voor de kinderen van de San. De vorige zak is op gegaan tijdens onze rit van NGepi aan de lokale kinderen.

Onderweg nog even een pauze genomen om onze warme ‘pie’ op te eten. Het is een bladerdeeg broodje met beef of chicken, je heb ook blokjes ham met gesmolten kaas. Deze broodjes hebben we wel vaak zo tussendoor gegeten. Die zijn zo lekker 😋.

We gaan weer verder rijden anders wordt het wel heel laat als we daar aankomen en dat willen wij niet. Om 15.15 uur zijn we bij de San aangekomen. Wat een onthaal, zo vriendelijk, vrolijk en blij waren ze. Wij ons gemeld bij de receptie, die was onder een boom. Mooi gezicht. Gelijk kwamen er een aantal San leden ons verwelkomen. De gids, Hendrik genaamd, wees ons de campsite aan en een aantal lokale San leden reden met ons mee. Tevens hebben we ook gelijk geboekt voor een storytell om 18:30 🕡 uur bij de campsite met een kampvuur 🔥.

Eerst nog even naar het living museum. De dames en kinderen waren bezig met armbandjes en kettingen te maken. Hier hebben we nog wat gekocht. De foto’s zeggen genoeg.

‘S avond om 18:10 uur kwam de gids Hendrik samen met zijn grootvader. Natuurlijk hadden wij wat vragen voor ze. Nadat deze waren beantwoord ging zijn grootvader zijn verhaal vertellen over hoe hij als kind jager is geworden. Hoe hij als jongetje zijn eerste dier, een oryx gedood heeft.

Zijn grootvader 2 leeuwen 🦁 als zelfverdediging. Hendrik zijn kleinzoon heeft alles vertaalt in het Engels. Hij heeft scholing gehad en zo heeft hij Engels geleerd. Hendrik is 32 en de leeftijd van zijn opa weet hij niet. Zijn opa weet ook niet wanneer hij is geboren. Wat ik uit het verhaal begrepen heb is dat hij door zijn grootvader is opgevoed en niet door zijn eigen ouders. Het was een mooi bijzonder ervaring om dit mee te mogen maken.

Na weer een heerlijke avondmaaltijd en nog nagenieten en praten over de storytell zijn we om 21:15/30 gaan slapen.

Morgen gaan we richting Waterberg waar we onze laatste 2 nachten verblijven.

1. Mija:
    21 mei 2023
    Heel bijzonder hoor . En mensen op de foto!!
    De vrouw met de mand op het hoofd is herkenbaar. In Guatemala lopen zeer veel vrouwen met een zware mand op het hoofd.
  2. Auke & Yvonne:
    21 mei 2023
    Mooie ervaringen weer. Wat een belevenis en weer geconfronteerd met de andere wereld.
  3. Elly Noordink:
    21 mei 2023
    Bijzondere ervaring voor jullie.
    Geniet nog van de laatste dagen...
  4. Marjolein:
    22 mei 2023
    Gefeliciteerd met jullie trouwdag. Zo te lezen genieten jullie nog volop. Van de ene belevenis naar de andere. Veel plezier de laatste dagen. 😘
  5. Maaike Crezee:
    22 mei 2023
    Jullie genieten volop wat een belevenissen en super leuk dat jullie dat met ons delen en de foto's zo moooooiii geniet nog van de laatste dagen Lieve Grt Maaike Crezee
  6. Ingeborg vd Watering:
    22 mei 2023
    Wat een bijzondere reis maken jullie...geniet er nog van!
  7. Nel:
    22 mei 2023
    Wat een andere leef wereld daar mooi om dat te zien en mee te maken...geniet van de laatste dagen....een goede terug reis
  8. Ingrid:
    24 mei 2023