4 Dagen Etosha

18 mei 2023 - Ngepi Camp, Namibië

Woensdag 17 mei, na 4 dagen Etosha weer verder naar Rundu, N’Kwazi Lodge. Even weer op een heerlijk bed slapen en niet koken, braaien en afwassen.

Wat hebben we veel gezien in Etosha, echt te veel om op te noemen. Families olifanten 🐘, hele groepen zebra’s 🦓, giraffen 🦒, springbokken, impala’s, verschillende soorten vogels, neushoorns 🦏 etc.  te veel om op te noemen. En als klap op de vuurpijl hebben we gelukkig ook leeuwen 🦁gezien, 2 jonge mannetjes. Man man wat een mooi begin van de dag.

Maar we hebben ook een dag auto 🚘 pech gehad. Dat was zondag 14 mei, op Moederdag. Daar stonden we dan bijna anderhalf uur in de hitte ☀️te wachten op hulp. Gelukkig kwam er al snel een vrachtwagen 🚛 langs en bood hulp aan en heeft hulp gebeld, meer kon hij niet doen. Dus moesten wij wachten totdat er hulp kwam. Toch veel auto’s 🚙 die voorbij kwamen om te vragen of ze wat konden doen, maar hulp was onderweg. Uiteindelijk zijn we opgehaald en naar de Lodge gereden. Willem heeft gebeld met Asco om uit te leggen wat er aan de hand was. Samen met de monteur zijn Gert-Jan en Willem terug gereden naar de auto. Het was zo gefikst. Met een of ander sleuteltje was er iets gereset en konden de mannen met de auto terug. Gelukkig maar. De mannen hebben samen besloten dat we maar bij het restaurant gaan eten, dus Ingrid heeft gereserveerd. Jammer van een mooie dag maar ook dit heeft wel wat. s,Avonds nog even bij de verlichte waterhole gezeten en genoten van 2 neushoorns met ieder een kleintje. Wat giraffen en zebra,s.

De andere ochtend vroeg, 15 mei kwam de monteur, Godfried zo heette hij, terug. Lag te denken dat er toch iets niet klopte. Wij waren net wakker en gingen ons wassen toen Ingrid hem zag. Hij was ons aan het zoeken. Had het over Brakelights, remlichten die het niet deden. Bleek het een zekering te zijn die was doorgebrand. Nieuwe erin gezet en alles doet het weer. We kunnen weer op weg. Vol goede moed op weg naar Halali. Het werd een lange game drive, met honderden zebra, zeker net zoveel impala’s, spiesbokken, gnoes eigelijk teveel om op te noemen. Bij diverse waterholes waren tientallen olifanten aan het badderen. Ook viel het grote aantal giraffen op.

Op campsite Halali aangekomen, een plekje gezocht en al even naar de waterhole gelopen. In het donker nog een keer en dat was niet voor niets. Maar liefst 6 neushoorns bevolkten de hole. Maar niet voorlang want uit het bos kwamen maar liefst 16 olifanten die het water in wilde gaan. Tenminste dat dachten ze. De neushoorns trokken zich terug op eentje na. Die wilde het gevecht wel aan. Maar koos toch maar eieren voor zijn geld. De olifanten waren met teveel. Mooi schouwspel weer. Op naar de volgende verblijfplaats tw Namutoni.

De rit er naar toe was lang maar dat kwam doordat we nog steeds geen leeuw en luipaard hadden gespot en dus langzaam reden. Het wilde niet lukken, totdat een ranger stilstond en dan is er altijd wel wat te zien. En jawel, een leeuw onder een boom, helaas erg ver weg. Dus verder, maar we hebben er eentje gezien. Verder rijdend stuiten we op een groep met misschien wel 50 olifanten. Wat een schitterend en imposant gezicht. Er kwam geen eind aan. Weer veel giraffen impala’s etc, etc,.

Omdat we nog steeds geen luipaard 🐆 hadden gespot boekten we een avond gamedrive. Al snel stuiten we bij een mooie waterhole op een groep olifanten. Lekker badderen maar op schel getrompetter van de matriarch (het dominante vrouwtje) verlieten de olifanten 🐘 de waterhole en we zagen toen verschillende andere dieren waaronder een hyena. Bij een van de volgende holes spotten de ranger 3 witte 🦏. Blijft fascinerend die beesten. Verder nog veel kleinere dieren zoal gnoe’s, jakhals, spiesbokken, impala,s maar ook een genetkat. Helaas geen luipaard. Besloten om de volgende ochtend, 17 mei inmiddels, voor we de 400 kilometer lange rit naar Rundu gingen maken, nog even wat rond te rijden.

Nog maar net onderweg zagen we wat auto’s 🚙 staan bij een waterhole en dan is er meestal iets te zien. Een ja hoor, maar liefst 2 leeuwen 🦁 lagen daar. Een dichtbij, dus onze hoffotograaf Gert-Jan leefde zich helemaal uit. Maar ook de andere schoten mooie plaatjes. We volgden de leeuwen nog een tijdje en toen kwam er een eind aan Etosha. Jammer geen luipaard maar die leeuwen maakten veel goed.

Helaas na het uitrijden van de gate op weg naar Rundu, na een paar honderd kilometers gereden te hebben zijn we aangehouden door de politie. Gordel controle. Laten Adri en Ingrid nou wel hun gordel om hebben maar niet op de manier zoals het moet. Dus jawel een bekeuring gekregen. We moesten 2000 Namibische dollars betalen. Zo’n 100 euro. Maar die hadden we niet bij, bovendien zouden we dan 80 km terug moeten rijden en dat wilden we niet. Dus de euro’s 💶 maar bij elkaar geschraapt en hij nam genoegen met 85 euro. Dus verder. Nog geen half uur later weer controle. Nu was de stand van het licht niet goed. Weer een ticket zei meneer de agent👮🏾‍♂️. Maar na wat tegensputteren van onze zijde mochten we toch doorrijden. Nog wat boodschappen gedaan in Grootfontein op weg naar onze nieuwe accommodatie, dit keer weer een Lodge. Hartelijk groeten:  INGJADWI

1. Mija:
    18 mei 2023
    Hoe kan je nu een autogordel verkeerd om doen?
    De zwartwit foto's afgewisseld met kleur zijn heel mooi. Bijzonder dat zwartwit zo'n andere sfeer weergeeft.
  2. Jaap en Maaike:
    18 mei 2023
    Poeh, best spannend, vooral die autopech. Maar ja, het is nu eenmaal een avontuurlijke vakantie.
    Wij gaan stug voort met onze keukenverbouwing. Een waterleiding verleggen kan ook heel spannend zijn, ha, ha. En sauzen is dankbaar werk.
    Jullie zitten lekker in de flow, houden zo. Lieve groeten vanuit Simonshaven
  3. Cor.:
    18 mei 2023
    Bedankt voor het prachtige verhaal en de mooie foto's, voor jullie een pechvrije verdere reis en genieten maar.
  4. Maaike Crezee:
    18 mei 2023
    Wat een belevenis mooie verhalen prachtige fotos goede reis verder hopelijk zonder pech Grt voor jullie allemaal Dank jullie wel😘😘
  5. Ed en Jose:
    18 mei 2023
    Weer een mooi en lekker lezend verhaal!
  6. Elly Noordink:
    18 mei 2023
    Weer een bijzonder verhaal met prachtige foto's
    Hoop voor jullie op een boete en pechvrije reis verder.
  7. Freek &Cora:
    19 mei 2023
    Zo blijkt maar weer dat de dieren socialer zijn dan de mens😁 . Gewoon de regeltjes volgen🫣
    Mooi te lezen wat jullie allemaal meemaken. Geniet ervan.
  8. Raffie:
    19 mei 2023
    Wat een prachtige verhalen.... wel vervelend om te lezen dat je een "zogenaamde" boete kreeg, lijkt meer op zakken vullen en toeristen "pakken" dan echte regels. Ik zeg, voer ze aan de leeuwen... hahaha. Heel veel plezier en blijf gezond en doe voorzichtig.
  9. Lizet:
    20 mei 2023
    Wat een mooie verhalen, je kan er een boek over schrijven ingrid, geweldig op naar de volgende ervaring, gr lizet
  10. Tineke Noordermeer:
    21 mei 2023
    Jammer dat jullie zo'n pech hebben gehad en dan ook nog wat euro' s armer door een gordel verkeerd omdoen. Maar wat zien jullie veel dieren in soorten en maten, geweldig. Ik lees met plezier het dagboek. Nog fijne dagen voor jullie.